Είχαμε τη ευκαιρία να επισκεφτούμε την έκθεση “Η ζωή του Βούδα, το μονοπάτι του μέχρι σήμερα” στο De Nieuwe Kerk στο Άμστερνταμ.
Θαυμάσαμε την τέχνη χιλιάδων ετών σε συνδυασμό με τη σύγχρονη τέχνη από τους αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες Ai Weiwei και Yoko Ono. Μάθαμε ακόμα περισσότερα για τον Βούδα και είδαμε μέσα από την τέχνη πόσο παγκοσμίος είναι.
Στην ιστορία δεν είναι γνωστό το ακριβές έτος γέννησης του πρίγκιπα Σιντάρτα Γκαουτάμα, που αργότερα θα αποκαλείται Βούδας.
Πιθανότατα έζησε μεταξύ 490 και 410 π.Χ.
Γεννήθηκε στη δημοκρατία των Sakyas στη νότια Ινδία ως γιος της εκλεγμένης Suddhodana.
Άγαλμα Βούδας μωρό, Κίνα, 6ος αιώνας, χάλκινο
Η βιογραφία του Βούδα, όπως και των μεγάλων θρησκευτικών μορφών, περιλαμβάνει ενδείξεις ότι δεν ήταν συνηθισμένος άνθρωπος. Ένας από τους θρύλους λέει ότι μόλις είχε γεννηθεί ο Siddharta έκανε επτά βήματα.
Σε κάθε βήμα ένα λουλούδι λωτού άνθιζε κάτω από το πόδι του. Στο έβδομο βήμα κοίταξε προς όλες τις κατευθύνσεις και είπε την φράση “Αυτή είναι η τελευταία μου γέννηση”.
Βούδας Maraviyaja , Βόρεια Ταϊλάνδη 15-16ος αιώνας, χάλκινο
Η θέση των χεριών αυτού του Βούδα δείχνει το θρίαμβό του πάνω στις κακές δυνάμεις της Μάρας (Maravijaya). Φοράει ένα στέμμα και κοσμήματα. Αυτά τα χαρακτηριστικά δείχνουν ότι είναι ο βασιλιάς των ουρανών (Cakravartin). Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι μονάρχες έιχαν συχνά πολλά γλυπτά του Βούδα Maraviyaja για να αποδείξουν στον έξω κόσμο ότι ήταν άγιοι βουδιστές βασιλιάδες.
Ο άγιος βουδιστής, κομψός, ευγενής και αξιοπρεπής, που απεικονίζεται σε μια ελαφρώς λυγισμένη στάση ήταν μέρος μιας ομάδας τεσσάρων αρχαίων (φωτισμένων όντων), γνωστών ως Rakan στα Ιαπωνικά. Τα άλλα τρία βρίσκονται ακόμα στο ναό του Kounji κοντά στο Ναγκασάκι. Οι Rakans, οι αρχικοί πιστοί του Βούδα ήταν προικισμένοι με σοφία και υπερφυσικές δυνάμεις.
Έφεραν την ειρήνη μεταφέροντας το μήνυμα του Βούδα. Αυτό το άγαλμα μπορεί να είναι Ranula, γιος του Siddhartha Gautama και οπαδός του πατέρα του από την ηλικία των επτά.
Thangka: Σκηνές από τη ζωή του Βούδα, Θιβέτ, 19ος αιώνας από την προσωπική συλλογή του Dalai Lama
Thangka-πίνακας σε βαμβάκι, Θιβέτ, 19ος αιώνας από την προσωπική συλλογή του Dalai Lama (λεπτομέρεια)
Ειδικό δάνειο για την έκθεση από τα προσωπικά αντικείμενα του Δαλάι Λάμα που ο ίδιος εγκαινίασε την έκθεση τον Σεπτέμβριο 2018.
Αυτός ο πίνακας παρουσιάζει τρεις από τις δώδεκα μεγάλες πράξεις του Βούδα Σακιαμούνι. Στο κέντρο, βλέπουμε τον Βούδα χρησιμοποιώντας θαυματουργικές δυνάμεις σε δεκατέσσερις διαφορετικές περιστάσεις. Δεξιά κάτω, κατεβαίνει από το “Tusita Heaven”, όπου διδάσκει τη μητέρα του για τρεις μήνες. Στο κάτω μέρος αριστερά, φτάνει στη Μαχανιρβάνα (Μεγάλη Νιρβάνα) στην ηλικία των ογδόντα και πάνω από αυτή η σκηνή είναι η αποτέφρωσή του σε μια στούπα.
Η χορευτική φιγούρα μπροστά στον κεντρικό Βούδα είναι ο οργισμένος Bodisattva Vajrapani, ένας από τους κορυφαίους μαθητές του.
Ταϊλάνδη, 1888-1910, χάλκινο
Ταϊλάνδη, 1888-1910, χάλκινο
Ένα από τα πιο εικονικά αγάλματα του Βούδα.
Πριν ο Σιντάρτα Γκαουτάμα φτάσει στην Νιρβάνα, πέρασε διαλογισμένος σε πολύ αυστηρή νηστεία έξι χρόνια.
Λέγεται ότι ζούσε με ένα μόνο κόκκο ρύζι κάθε μέρα. Σε κάποιο σημείο παραλίγο να πεθάνει από την πείνα, αν κάποιοι χωρικοί δεν τον είχαν φροντίσει και ταΐσει.
Ταϊλάνδη, Δεύτερο Βασίλειο, 18ος αιώνας, χάλκινο
Ταϊλάνδη, Δεύτερο Βασίλειο, 18ος αιώνας, χάλκινο
Ο Βούδας στηρίζει το κεφάλι του στο δεξί του χέρι. Υπάρχει ένας θρύλος που σχετίζεται με αυτή τη στάση του ξαπλωτού Βούδα.
Ο Βούδας εμφανίστηκε ενώπιον του γιγαντιαίου Asurindarahu, ο οποίος ήθελε να δει τον Βούδα, αλλά λόγω του ανωτέρου του ύψους αρνήθηκε να του υποκληθεί. Ο Βούδας έκανε τον εαυτό του πολύ ψηλό και έδωσε στον γιγάντιο μια γεύση από ουράνιες φιγούρες που ήταν ακόμη μεγαλύτερες. Ο γίγαντας έτσι ταπεινωμένος υποκλήθηκε.
Οι ξαπλωμένοι Βούδες είναι συνήθως πολύ μεγάλοι, με τα πόδια τοποθετημένα το ένα πάνω στο άλλο.
Ai Weiwei, Tree, 2010
Ai Weiwei, Tree, 2010
Αυτό το δέντρο έχει δημιουργηθεί από ανακυκλωμένο ξύλο και μεταξύ άλλων συμβολίζει και το δέντρο που ο Βούδας έφτασε στην Νιρβάνα.
Yoko Ono- Three Mounds 2018
Έδαφος από μέρη που γυναίκες έχουν υποστεί πολλά δεινά: ένα από ένα σπίτι με ενδοοικογενειακή
βία, ένα από τρελοκομείο και ένα από γηροκομείο.
Yoko Ono – Wish tree 2018
Yoko Ono – Wish tree 2018
Ένα δέντρο που εναλλάσσεται συνεχώς με τις επιθυμίες που οι άνθρωποι γράφουν και κρεμούν πάνω του.
Η έκθεση συνεχίζεται μέχρι τις 3 Φεβρουαρίου 2019.
Η ροδιά (εξ ου και ο καρπός της ρόδι) ήταν γνωστή ως αυτοφυής εδώ και χιλιετίες στην Ινδία. Από αρχαιοτάτων χρόνων όμως εξαπλώθηκε δυτικότερα στην Μέση Ανατολή, στην Ελλάδα καθώς και στις υπόλοιπες περιοχές της Μεσογείου. Σε πολλούς πολιτισμούς, τα σπόρια του ροδιού θεωρούνται ότι είναι το μέσον για να γίνει μία γυναίκα γόνιμη, δηλαδή …
Το φίλντισι αλλιώς γνωστό και ως μάργαρος ή, ακόμη και με τη δημώδη του ονομασία σεντέφι, είναι μια σύνθεση οργανικής-ανόργανης ύλης που βρίσκεται στην εσωτερική επιφάνεια των οστράκων, ορισμένων μαλακίων. Η ουσία αυτή είναι σκληρή, γυαλιστερή και ιριδίζουσα, έχει υφή σαν πορσελάνη και είναι συνήθως χρώματος λευκού ή, υπόλευκου. Στα παραπάνω όστρακα συγκαταλέγονται και τα …
Μία από τις τελευταίες τάσεις στην διακόσμηση είναι υφάσματα και αντικείμενα να έχουν το χαρακτηριστικό ασπρόμαυρο σχέδιο της Ζέμπρας. Γιατί όμως η Ζέμπρα σε σχέση με τα άλλα Αφρικάνικα ζώα έχει αυτό το σχέδιο στο δέρμα της; Το γιατί το Αφρικανικό ιπποειδές με την ονομασία ζέμπρα φέρει τις χαρακτηριστικές του ραβδώσεις, αποτελούσε επί μακρόν, ένα …
Όταν βλέπουμε τους Εύζωνες στην προεδρική φρουρά θαυμάζουμε την επιβλητική τους εμφάνιση. Αλήθεια όμως, πως προέκυψε το υπόδημα τους, το γνωστό σε όλους μας ως τσαρούχι να είναι μέρος της ιστορίας μας; Κατά την εποχή που αλώθηκε η Κωνσταντινούπολη από τους Τούρκους, τα υποδήματα που φορούσαν οι Έλληνες, ήταν δύο τύπων, αμφότερα απλά και με …
Έκθεση η Ζωή του Βούδα, το μονοπάτι του μέχρι σήμερα
Είχαμε τη ευκαιρία να επισκεφτούμε την έκθεση “Η ζωή του Βούδα, το μονοπάτι του μέχρι σήμερα” στο De Nieuwe Kerk στο Άμστερνταμ.
Θαυμάσαμε την τέχνη χιλιάδων ετών σε συνδυασμό με τη σύγχρονη τέχνη από τους αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες Ai Weiwei και Yoko Ono. Μάθαμε ακόμα περισσότερα για τον Βούδα και είδαμε μέσα από την τέχνη πόσο παγκοσμίος είναι.
Στην ιστορία δεν είναι γνωστό το ακριβές έτος γέννησης του πρίγκιπα Σιντάρτα Γκαουτάμα, που αργότερα θα αποκαλείται Βούδας.
Πιθανότατα έζησε μεταξύ 490 και 410 π.Χ.
Γεννήθηκε στη δημοκρατία των Sakyas στη νότια Ινδία ως γιος της εκλεγμένης Suddhodana.
Άγαλμα Βούδας μωρό, Κίνα, 6ος αιώνας, χάλκινο
Η βιογραφία του Βούδα, όπως και των μεγάλων θρησκευτικών μορφών, περιλαμβάνει ενδείξεις ότι δεν ήταν συνηθισμένος άνθρωπος. Ένας από τους θρύλους λέει ότι μόλις είχε γεννηθεί ο Siddharta έκανε επτά βήματα.
Σε κάθε βήμα ένα λουλούδι λωτού άνθιζε κάτω από το πόδι του. Στο έβδομο βήμα κοίταξε προς όλες τις κατευθύνσεις και είπε την φράση “Αυτή είναι η τελευταία μου γέννηση”.
Βούδας Maraviyaja , Βόρεια Ταϊλάνδη 15-16ος αιώνας, χάλκινο
Η θέση των χεριών αυτού του Βούδα δείχνει το θρίαμβό του πάνω στις κακές δυνάμεις της Μάρας (Maravijaya). Φοράει ένα στέμμα και κοσμήματα. Αυτά τα χαρακτηριστικά δείχνουν ότι είναι ο βασιλιάς των ουρανών (Cakravartin). Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι μονάρχες έιχαν συχνά πολλά γλυπτά του Βούδα Maraviyaja για να αποδείξουν στον έξω κόσμο ότι ήταν άγιοι βουδιστές βασιλιάδες.
Rakan, Ιαπωνία, δημιουργός Akahoshi Hachizaemon, ναος Kounji, Ναγκασάκι 1663
Ο άγιος βουδιστής, κομψός, ευγενής και αξιοπρεπής, που απεικονίζεται σε μια ελαφρώς λυγισμένη στάση ήταν μέρος μιας ομάδας τεσσάρων αρχαίων (φωτισμένων όντων), γνωστών ως Rakan στα Ιαπωνικά. Τα άλλα τρία βρίσκονται ακόμα στο ναό του Kounji κοντά στο Ναγκασάκι. Οι Rakans, οι αρχικοί πιστοί του Βούδα ήταν προικισμένοι με σοφία και υπερφυσικές δυνάμεις.
Έφεραν την ειρήνη μεταφέροντας το μήνυμα του Βούδα. Αυτό το άγαλμα μπορεί να είναι Ranula, γιος του Siddhartha Gautama και οπαδός του πατέρα του από την ηλικία των επτά.
Thangka: Σκηνές από τη ζωή του Βούδα, Θιβέτ, 19ος αιώνας από την προσωπική συλλογή του Dalai Lama
Thangka-πίνακας σε βαμβάκι, Θιβέτ, 19ος αιώνας από την προσωπική συλλογή του Dalai Lama (λεπτομέρεια)
Ειδικό δάνειο για την έκθεση από τα προσωπικά αντικείμενα του Δαλάι Λάμα που ο ίδιος εγκαινίασε την έκθεση τον Σεπτέμβριο 2018.
Αυτός ο πίνακας παρουσιάζει τρεις από τις δώδεκα μεγάλες πράξεις του Βούδα Σακιαμούνι. Στο κέντρο, βλέπουμε τον Βούδα χρησιμοποιώντας θαυματουργικές δυνάμεις σε δεκατέσσερις διαφορετικές περιστάσεις. Δεξιά κάτω, κατεβαίνει από το “Tusita Heaven”, όπου διδάσκει τη μητέρα του για τρεις μήνες. Στο κάτω μέρος αριστερά, φτάνει στη Μαχανιρβάνα (Μεγάλη Νιρβάνα) στην ηλικία των ογδόντα και πάνω από αυτή η σκηνή είναι η αποτέφρωσή του σε μια στούπα.
Η χορευτική φιγούρα μπροστά στον κεντρικό Βούδα είναι ο οργισμένος Bodisattva Vajrapani, ένας από τους κορυφαίους μαθητές του.
Ταϊλάνδη, 1888-1910, χάλκινο
Ταϊλάνδη, 1888-1910, χάλκινο
Ένα από τα πιο εικονικά αγάλματα του Βούδα.
Πριν ο Σιντάρτα Γκαουτάμα φτάσει στην Νιρβάνα, πέρασε διαλογισμένος σε πολύ αυστηρή νηστεία έξι χρόνια.
Λέγεται ότι ζούσε με ένα μόνο κόκκο ρύζι κάθε μέρα. Σε κάποιο σημείο παραλίγο να πεθάνει από την πείνα, αν κάποιοι χωρικοί δεν τον είχαν φροντίσει και ταΐσει.
Ταϊλάνδη, Δεύτερο Βασίλειο, 18ος αιώνας, χάλκινο
Ταϊλάνδη, Δεύτερο Βασίλειο, 18ος αιώνας, χάλκινο
Ο Βούδας στηρίζει το κεφάλι του στο δεξί του χέρι. Υπάρχει ένας θρύλος που σχετίζεται με αυτή τη στάση του ξαπλωτού Βούδα.
Ο Βούδας εμφανίστηκε ενώπιον του γιγαντιαίου Asurindarahu, ο οποίος ήθελε να δει τον Βούδα, αλλά λόγω του ανωτέρου του ύψους αρνήθηκε να του υποκληθεί. Ο Βούδας έκανε τον εαυτό του πολύ ψηλό και έδωσε στον γιγάντιο μια γεύση από ουράνιες φιγούρες που ήταν ακόμη μεγαλύτερες. Ο γίγαντας έτσι ταπεινωμένος υποκλήθηκε.
Οι ξαπλωμένοι Βούδες είναι συνήθως πολύ μεγάλοι, με τα πόδια τοποθετημένα το ένα πάνω στο άλλο.
Ai Weiwei, Tree, 2010
Ai Weiwei, Tree, 2010
Αυτό το δέντρο έχει δημιουργηθεί από ανακυκλωμένο ξύλο και μεταξύ άλλων συμβολίζει και το δέντρο που ο Βούδας έφτασε στην Νιρβάνα.
Yoko Ono- Three Mounds 2018
Έδαφος από μέρη που γυναίκες έχουν υποστεί πολλά δεινά: ένα από ένα σπίτι με ενδοοικογενειακή
βία, ένα από τρελοκομείο και ένα από γηροκομείο.
Yoko Ono – Wish tree 2018
Yoko Ono – Wish tree 2018
Ένα δέντρο που εναλλάσσεται συνεχώς με τις επιθυμίες που οι άνθρωποι γράφουν και κρεμούν πάνω του.
Η έκθεση συνεχίζεται μέχρι τις 3 Φεβρουαρίου 2019.
Σχετικά Άρθρα
Το Ρόδι και οι Συμβολισμοί του
Η ροδιά (εξ ου και ο καρπός της ρόδι) ήταν γνωστή ως αυτοφυής εδώ και χιλιετίες στην Ινδία. Από αρχαιοτάτων χρόνων όμως εξαπλώθηκε δυτικότερα στην Μέση Ανατολή, στην Ελλάδα καθώς και στις υπόλοιπες περιοχές της Μεσογείου. Σε πολλούς πολιτισμούς, τα σπόρια του ροδιού θεωρούνται ότι είναι το μέσον για να γίνει μία γυναίκα γόνιμη, δηλαδή …
Περί Φίλντισι
Το φίλντισι αλλιώς γνωστό και ως μάργαρος ή, ακόμη και με τη δημώδη του ονομασία σεντέφι, είναι μια σύνθεση οργανικής-ανόργανης ύλης που βρίσκεται στην εσωτερική επιφάνεια των οστράκων, ορισμένων μαλακίων. Η ουσία αυτή είναι σκληρή, γυαλιστερή και ιριδίζουσα, έχει υφή σαν πορσελάνη και είναι συνήθως χρώματος λευκού ή, υπόλευκου. Στα παραπάνω όστρακα συγκαταλέγονται και τα …
Ο λόγος που η Ζέμπρα έχει τις χαρακτηριστικές ραβδώσεις
Μία από τις τελευταίες τάσεις στην διακόσμηση είναι υφάσματα και αντικείμενα να έχουν το χαρακτηριστικό ασπρόμαυρο σχέδιο της Ζέμπρας. Γιατί όμως η Ζέμπρα σε σχέση με τα άλλα Αφρικάνικα ζώα έχει αυτό το σχέδιο στο δέρμα της; Το γιατί το Αφρικανικό ιπποειδές με την ονομασία ζέμπρα φέρει τις χαρακτηριστικές του ραβδώσεις, αποτελούσε επί μακρόν, ένα …
Το Τσαρούχι και η εξέλιξη του στην Ελληνική Ιστορία
Όταν βλέπουμε τους Εύζωνες στην προεδρική φρουρά θαυμάζουμε την επιβλητική τους εμφάνιση. Αλήθεια όμως, πως προέκυψε το υπόδημα τους, το γνωστό σε όλους μας ως τσαρούχι να είναι μέρος της ιστορίας μας; Κατά την εποχή που αλώθηκε η Κωνσταντινούπολη από τους Τούρκους, τα υποδήματα που φορούσαν οι Έλληνες, ήταν δύο τύπων, αμφότερα απλά και με …