Το φίλντισι αλλιώς γνωστό και ως μάργαρος ή, ακόμη και με τη δημώδη του ονομασία σεντέφι, είναι μια σύνθεση οργανικής-ανόργανης ύλης που βρίσκεται στην εσωτερική επιφάνεια των οστράκων, ορισμένων μαλακίων.
Η ουσία αυτή είναι σκληρή, γυαλιστερή και ιριδίζουσα, έχει υφή σαν πορσελάνη και είναι συνήθως χρώματος λευκού ή, υπόλευκου. Στα παραπάνω όστρακα συγκαταλέγονται και τα αποκαλούμενα ως Μητέρα του μαργαριταριού διότι, στο εσωτερικό τους βρίσκουμε τα πολύτιμα μαργαριτάρια και των οποίων η σύσταση της εξωτερικής τους επιφάνειας είναι ολόιδια με το φίλντισι.
Η αλίευση των παραπάνω οστράκων και η παραγωγή του φίλντισι από την εσωτερική επιφάνεια των κελυφών των, γίνεται σήμερα κυρίως, στις παράκτιες περιοχές του Περσικού κόλπου καθώς και στα παράλια της νοτιοανατολικής Ασίας, όπου υπάρχουν αξιόλογοι τεχνίτες ή, ακόμη και καλλιτέχνες που πολλές φορές παράγουν από αυτά αριστουργηματικά αντικείμενα, ή διακοσμητικά, είτε χρηστικά.
Η έλξη των ανθρώπων για το φίλντισι είναι πολύ παλιά.
Ξεκινάμε από το από τις Αιγυπτιακές πυραμίδες στις οποίες έχουν βρεθεί φιλντισένια στολίδια που ανάγονται περίπου στα 4500 χρόνια προ Χριστού και καταλήγουμε στο Μινωικό Μικρό ανάκτορο της αρχαίας Κνωσού όπου έχουν βρεθεί πολλά φιλντισένια εργαλεία και σκεύη.
Παρατηρώντας επίσης ευρεθέντα στοιχεία από ανασκαφές που αφορούν πολλούς άλλους λαούς, ιστορικούς αλλά και προϊστορικούς, και σε μεγάλο εύρος μάλιστα της υφηλίου, όπως οι αρχαίοι Σουμέριοι, οι ιθαγενείς της προ-Κολομβιανής Αμερικής καθώς και οι γηγενείς των νησιών του Ειρηνικού, ανακαλύπτουμε ότι, αυτοί οι άνθρωποι εκτιμούσαν ιδιαίτερα, προσδίδοντας τους ιδιαίτερη αξία, όλα τα όστρακα εκείνα που η εσωτερική τους επιφάνεια ήταν αυτό που εμείς αποκαλούμε σήμερα φίλντισι.
Προχωρώντας στους νεότερους χρόνους οι Οθωμανοί Τούρκοι, ως κάτοχοι των νοτίων ακτών του γνωστού μας σήμερα ως Περσικού κόλπου, όπου αφθονούν αυτά τα όστρακα, θεωρούνται ως οι χρήστες περίτεχνων φιλντισένιων δημιουργημάτων. Ας αρκεστούμε να αναφέρουμε μερικά μόνον από αυτά όπως, φιλντισένιοι άμβωνες για τεμένη, φιλντισένιες θήκες Κορανίου, φιλντισένια τραπεζάκια-γραφεία επισήμων γραφιάδων, φιλντισένια αναλόγια βιβλίων, φιλντισένια παντζούρια, και διάφορα άλλα στοιχεία αρχιτεκτονικής και διακόσμησης κτιρίων από φίλντισι.
Αλλά και εμείς οι Έλληνες, ζώντας μέσα στην Οθωμανική χοάνη, διακοσμήσαμε τελικά με φίλντισι τα μουσικά μας όργανα μπουζούκι και μπαγλαμά.
Παράλληλα σε ολόκληρη την Ευρώπη, το φίλντισι χρησιμοποιόταν για την διακοσμητικές προσθήκες σε έπιπλα και επιφάνειες εσωτερικών χώρων των κτιρίων. Ταυτόχρονα εντόπιοι τεχνίτες έβαζαν τη σφραγίδα τους σε φιλντισένια τεχνουργήματα με καθαρή όμως Ευρωπαϊκή φινέτσα. Ενδεικτικά μπορούν να αναφερθούν, θήκες κοσμημάτων, λαβές πιστολιών ή, σπαθιών, κουτάλια και πιρούνια φαγητού, πιάτα, πιατέλες και λοιπά διακοσμητικά ή χρηστικά αντικείμενα για το σαλόνι, την τραπεζαρία και την κρεβατοκάμαρα.
Αυτό όμως για το οποίο το υλικό αυτό ήταν ευρύτατα γνωστό στην πλουσιότερη τάξη των Ευρωπαίων, ήταν τα φιλντισένια κουμπιά.
Αρχομένου του 17ου αιώνα, τα κουμπιά από φίλντισι πιστοποιούσαν ότι αυτός που τα έφερε ήταν, ή αριστοκράτης, είτε πολύ πλούσιος αστός.
Από όλα τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι, το φίλντισι θεωρούνταν πάντοτε ως είδος υπερπολυτελείας και προσιτό μόνο σε εύπορους.
Ευτυχώς όμως για εμάς τους Ευρωπαίους (και λοιπούς Δυτικούς) της σύγχρονης μας εποχής, μπορούμε πλέον να απολαμβάνουμε τη πολυτέλεια διαφόρων φιλντισένιων αντικειμένων σε προσιτές πλέον τιμές.
Δείτε εδώ τα μοναδικά είδη σερβιρίσματος από φίλντισι. Πανέμορφα και ιδανικά να κερδίσετε τις εντυπώσεις στο σερβίρισμα!
Η πρωτοχρονιά ή, αλλιώς η πρώτη μέρα του καινούργιου χρόνου, είναι παγκόσμια και γιορτάζεται έντονα σε ολόκληρη την υφήλιο. Έτσι για τη 1η Ιανουαρίου, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι έχουν διαμορφωθεί διάφορα έθιμα εορτασμού αυτής της ημερομηνίας, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και διάφορα αντικείμενα που ανταλλάσσονται μεταξύ των φίλων. Αυτά τα αντικείμενα συγκαταλέγονται στη κατηγορία των …
Κάθε πολιτισμός συνοδεύεται από την αισθητική του. Το αυτό συμβαίνει και με την αισθητική κουλτούρα της “Δύσης” η οποία, συχνότατα αποκαλείται και με τον όρο “μόδα”. Μόδα είναι η έκφανση αισθητικής μιάς περιόδου και αυτή κινείται συνηθέστερα στον Δυτικό κόσμο σε κύκλους των 30-50 ετών. Δηλαδή μία μόδα μπορεί να διαρκέσει 4-10 χρόνια, στη συνέχεια …
Όταν βλέπουμε τους Εύζωνες στην προεδρική φρουρά θαυμάζουμε την επιβλητική τους εμφάνιση. Αλήθεια όμως, πως προέκυψε το υπόδημα τους, το γνωστό σε όλους μας ως τσαρούχι να είναι μέρος της ιστορίας μας; Κατά την εποχή που αλώθηκε η Κωνσταντινούπολη από τους Τούρκους, τα υποδήματα που φορούσαν οι Έλληνες, ήταν δύο τύπων, αμφότερα απλά και με …
Το πλέον διαδεδομένο φυλαχτό στη μορφή που χρησιμοποιείται σήμερα στην Ελλάδα αλλά και στις χώρες όπου έχει διαδοθεί, είναι το γνωστό σε όλους μας μάτι το οποίο, έχει τη μορφή ενός κύκλου διαιρεμένου χρωματικά σε τρια χρώματα. Η εξωτερική κυκλική πλευρά του έχει απόχρωση μπλε κοβαλτίου, με το ενδιάμεσο ισοπαχο ομόκεντρο τμήμα του λευκό, ενώ …
Περί Φίλντισι
Το φίλντισι αλλιώς γνωστό και ως μάργαρος ή, ακόμη και με τη δημώδη του ονομασία σεντέφι, είναι μια σύνθεση οργανικής-ανόργανης ύλης που βρίσκεται στην εσωτερική επιφάνεια των οστράκων, ορισμένων μαλακίων.
Η ουσία αυτή είναι σκληρή, γυαλιστερή και ιριδίζουσα, έχει υφή σαν πορσελάνη και είναι συνήθως χρώματος λευκού ή, υπόλευκου. Στα παραπάνω όστρακα συγκαταλέγονται και τα αποκαλούμενα ως Μητέρα του μαργαριταριού διότι, στο εσωτερικό τους βρίσκουμε τα πολύτιμα μαργαριτάρια και των οποίων η σύσταση της εξωτερικής τους επιφάνειας είναι ολόιδια με το φίλντισι.
Η αλίευση των παραπάνω οστράκων και η παραγωγή του φίλντισι από την εσωτερική επιφάνεια των κελυφών των, γίνεται σήμερα κυρίως, στις παράκτιες περιοχές του Περσικού κόλπου καθώς και στα παράλια της νοτιοανατολικής Ασίας, όπου υπάρχουν αξιόλογοι τεχνίτες ή, ακόμη και καλλιτέχνες που πολλές φορές παράγουν από αυτά αριστουργηματικά αντικείμενα, ή διακοσμητικά, είτε χρηστικά.
Η έλξη των ανθρώπων για το φίλντισι είναι πολύ παλιά.
Ξεκινάμε από το από τις Αιγυπτιακές πυραμίδες στις οποίες έχουν βρεθεί φιλντισένια στολίδια που ανάγονται περίπου στα 4500 χρόνια προ Χριστού και καταλήγουμε στο Μινωικό Μικρό ανάκτορο της αρχαίας Κνωσού όπου έχουν βρεθεί πολλά φιλντισένια εργαλεία και σκεύη.
Παρατηρώντας επίσης ευρεθέντα στοιχεία από ανασκαφές που αφορούν πολλούς άλλους λαούς, ιστορικούς αλλά και προϊστορικούς, και σε μεγάλο εύρος μάλιστα της υφηλίου, όπως οι αρχαίοι Σουμέριοι, οι ιθαγενείς της προ-Κολομβιανής Αμερικής καθώς και οι γηγενείς των νησιών του Ειρηνικού, ανακαλύπτουμε ότι, αυτοί οι άνθρωποι εκτιμούσαν ιδιαίτερα, προσδίδοντας τους ιδιαίτερη αξία, όλα τα όστρακα εκείνα που η εσωτερική τους επιφάνεια ήταν αυτό που εμείς αποκαλούμε σήμερα φίλντισι.
Προχωρώντας στους νεότερους χρόνους οι Οθωμανοί Τούρκοι, ως κάτοχοι των νοτίων ακτών του γνωστού μας σήμερα ως Περσικού κόλπου, όπου αφθονούν αυτά τα όστρακα, θεωρούνται ως οι χρήστες περίτεχνων φιλντισένιων δημιουργημάτων. Ας αρκεστούμε να αναφέρουμε μερικά μόνον από αυτά όπως, φιλντισένιοι άμβωνες για τεμένη, φιλντισένιες θήκες Κορανίου, φιλντισένια τραπεζάκια-γραφεία επισήμων γραφιάδων, φιλντισένια αναλόγια βιβλίων, φιλντισένια παντζούρια, και διάφορα άλλα στοιχεία αρχιτεκτονικής και διακόσμησης κτιρίων από φίλντισι.
Αλλά και εμείς οι Έλληνες, ζώντας μέσα στην Οθωμανική χοάνη, διακοσμήσαμε τελικά με φίλντισι τα μουσικά μας όργανα μπουζούκι και μπαγλαμά.
Παράλληλα σε ολόκληρη την Ευρώπη, το φίλντισι χρησιμοποιόταν για την διακοσμητικές προσθήκες σε έπιπλα και επιφάνειες εσωτερικών χώρων των κτιρίων. Ταυτόχρονα εντόπιοι τεχνίτες έβαζαν τη σφραγίδα τους σε φιλντισένια τεχνουργήματα με καθαρή όμως Ευρωπαϊκή φινέτσα. Ενδεικτικά μπορούν να αναφερθούν, θήκες κοσμημάτων, λαβές πιστολιών ή, σπαθιών, κουτάλια και πιρούνια φαγητού, πιάτα, πιατέλες και λοιπά διακοσμητικά ή χρηστικά αντικείμενα για το σαλόνι, την τραπεζαρία και την κρεβατοκάμαρα.
Αυτό όμως για το οποίο το υλικό αυτό ήταν ευρύτατα γνωστό στην πλουσιότερη τάξη των Ευρωπαίων, ήταν τα φιλντισένια κουμπιά.
Αρχομένου του 17ου αιώνα, τα κουμπιά από φίλντισι πιστοποιούσαν ότι αυτός που τα έφερε ήταν, ή αριστοκράτης, είτε πολύ πλούσιος αστός.
Από όλα τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι, το φίλντισι θεωρούνταν πάντοτε ως είδος υπερπολυτελείας και προσιτό μόνο σε εύπορους.
Ευτυχώς όμως για εμάς τους Ευρωπαίους (και λοιπούς Δυτικούς) της σύγχρονης μας εποχής, μπορούμε πλέον να απολαμβάνουμε τη πολυτέλεια διαφόρων φιλντισένιων αντικειμένων σε προσιτές πλέον τιμές.
Δείτε εδώ τα μοναδικά είδη σερβιρίσματος από φίλντισι. Πανέμορφα και ιδανικά να κερδίσετε τις εντυπώσεις στο σερβίρισμα!
Σχετικά Άρθρα
Το Έθιμο του Πρωτοχρονιάτικου Γουριού
Η πρωτοχρονιά ή, αλλιώς η πρώτη μέρα του καινούργιου χρόνου, είναι παγκόσμια και γιορτάζεται έντονα σε ολόκληρη την υφήλιο. Έτσι για τη 1η Ιανουαρίου, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι έχουν διαμορφωθεί διάφορα έθιμα εορτασμού αυτής της ημερομηνίας, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και διάφορα αντικείμενα που ανταλλάσσονται μεταξύ των φίλων. Αυτά τα αντικείμενα συγκαταλέγονται στη κατηγορία των …
Η Ιστορία των Αποξηραμένων Λουλουδιών
Κάθε πολιτισμός συνοδεύεται από την αισθητική του. Το αυτό συμβαίνει και με την αισθητική κουλτούρα της “Δύσης” η οποία, συχνότατα αποκαλείται και με τον όρο “μόδα”. Μόδα είναι η έκφανση αισθητικής μιάς περιόδου και αυτή κινείται συνηθέστερα στον Δυτικό κόσμο σε κύκλους των 30-50 ετών. Δηλαδή μία μόδα μπορεί να διαρκέσει 4-10 χρόνια, στη συνέχεια …
Το Τσαρούχι και η εξέλιξη του στην Ελληνική Ιστορία
Όταν βλέπουμε τους Εύζωνες στην προεδρική φρουρά θαυμάζουμε την επιβλητική τους εμφάνιση. Αλήθεια όμως, πως προέκυψε το υπόδημα τους, το γνωστό σε όλους μας ως τσαρούχι να είναι μέρος της ιστορίας μας; Κατά την εποχή που αλώθηκε η Κωνσταντινούπολη από τους Τούρκους, τα υποδήματα που φορούσαν οι Έλληνες, ήταν δύο τύπων, αμφότερα απλά και με …
Το ματάκι-βασκανία: η ιστορία του μέσα στον χρόνο.
Το πλέον διαδεδομένο φυλαχτό στη μορφή που χρησιμοποιείται σήμερα στην Ελλάδα αλλά και στις χώρες όπου έχει διαδοθεί, είναι το γνωστό σε όλους μας μάτι το οποίο, έχει τη μορφή ενός κύκλου διαιρεμένου χρωματικά σε τρια χρώματα. Η εξωτερική κυκλική πλευρά του έχει απόχρωση μπλε κοβαλτίου, με το ενδιάμεσο ισοπαχο ομόκεντρο τμήμα του λευκό, ενώ …